تخریب بتن

بتن

تخریب بتن

بتن الیافی

جمعه, ۲۸ اسفند ۱۳۹۴، ۱۲:۱۹ ق.ظ

بتن الیافی

در این بخش قصد داریم شما را با یکی دیگر از انواع بتن آشنا کنیم. همانطور که قبلا نیز ذکر شد بتن دارای انواع مختلفی است. برای مثال بتن سبک که کابرد بسیار بالایی در صنعت ساخت و ساز دارد ، بتن آماده که به صورت مخلوط آماده به محل پروژه منتقل می شود، بتن پیش ساخته که به طور کامل در کارخانه ساخته می شود، بتن پیش تنیده که در واقع نوعی بتن تقویت یافته است، بتن مگر ، بتن شفاف، بتن خود تراکم و بسیاری دیگر از انواع بتن.


ادامه در ادامه مطلب

علاوه بر این انواع بتن، نوع دیگری از بتن نیز وجود دارد که به آن بتن الیافی (FRC) می گویند. این نوع بتن دارای الیاف فیبری است که موجب افزایش یکپارچگی ساختاری بتن شده است.

بتن الیافی حاوی الیاف کوتاه و گسسته است که به طور یکنواخت توزیع شده است و به طور رندوم جهت دار و متمایل هستند. الیاف در این نوع بتن عبارتند از الیاف فولادی، الیاف شیشه ای، الیاف مصنوعی و الیاف طبیعی، که هرکدام از این الیاف یک خاصیت متفاوت را برای بتن به همراه دارند. علاوه بر این کاراکتر بتن تقویت شده با الیاف، بسته به تراکم، جهت گیری، توزیع، شکل هندسی و مواد الیاف، تغییر می کند.

تاریخچه بتن الیافی

استفاده از الیاف به عنوان یک تقویت کننده، مبحث جدیدی نیست و از زمان های قدیم مورد استفاده قرار می گرفته است. از دهه 1900 از الیاف آزبست در بتن استفاده می شد. در دهه 1950، مفهوم مواد کامپوزیت مطرح شد، و بتن الیافی ، اولین موضوع مورد توجه قرار گرفت.

در واقع از زمانی که خطرات سلامتی مرتبط با آزبست کشف شد، نیاز به یافتن یک جایگزین برای این ماده در بتن و سایر مصالح ساختمانی احساس شد. در دهه 1960، الیاف فولادی، شیشه ای (GFRC) و الیاف مصنوعی مانند پلی پروپلین در بتن مورد استفاده قرار گرفت. با این وجود تحقیقات در مورد الیاف قابل استفاده به منظور تقویت بتن همواره ادامه دارد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی